Jan Slagter over stijging budget NPO: ‘Wie pakt de pinpas af?’
’24 miljoen euro meer dan dit jaar’
Waar heeft de NPO in godsnaam meer geld voor nodig, ze krijgen namelijk veel meer dan NOS, KRO-NCRV, AVROTROS én BNNVARA. Zelf zeggen ze dat ze dit voornamelijk nodig hebben, omdat ze zich in willen zetten op digitalisering. Daarbij hoort ook de ontwikkeling van apps zoals NPO Start en NPO Luister. De woordvoerder van de NPO zegt dat ze daarom die extra 20 miljoen euro nodig hebben. Ze willen de digitale vindbaarheid, zichtbaarheid en herkenbaarheid namelijk versterken volgens hun regeerprogramma.
Jan Slagter over stijging budget NPO: ‘Wie pakt de pinpas af?’
Iemand die deze uitgaven ronduit belachelijk vindt, is bijvoorbeeld Jan Slagter van Omroep Max. Hij is al langere tijd aan het waarschuwen voor deze uitgaven die constant op lijken te lopen. “De NPO dijt maar uit en bestuursvoorzitter Frederieke Leeflang smijt met geld”, zegt hij. “Wie pakt de pinpas van haar af?” Inmiddels kost het bestuur en beheer meer dan 30 miljoen euro per jaar en aan directie marketing zijn ze bij de NPO al acht miljoen euro per jaar kwijt.
Jan Slagter is één van de enigen die zich publiekelijk uit durft te laten over de keuzes die de NPO maakt. Dat terwijl hij ook best weet dat je je beter niet publiekelijk tegen de omroep kunt uiten, want die kritiek krijg je zo weer terug.
“Het wemelt er van de adviseurs. Alleen de schoonmaker heeft er geen. De Zuidas lacht zich rot”, zegt Jan. Het gaat hier vooral over de kosten die de omroep gemaakt heeft door de rechtszaken tegen bijvoorbeeld Ongehoord Nederland. Deze juridische strijd kostte ze namelijk meer dan 800 duizend euro.
‘Goedgekeurd door alle omroepen’
De NPO zegt zich in ieder geval niet te herkennen in het beeld dat er van hen geschetst wordt. “Deze begroting is door alle omroepen goedgekeurd”, weet een woordvoerder te vertellen. Volgens bestaan de grootste kosten uit gemeenschappelijke activiteiten. Hierbij moeten we denken aan muziekrechten, distributie, uitzenden, techniek en ondertiteling. “Kosten die de NPO maakt voor alle omroepen.”
Bezuinigen op publieke omroep
Gelukkig voor de NPO wordt er in ieder geval een riant bedrag van 983 miljoen euro aan belastinggeld overgemaakt, dat is 17 miljoen meer dan het jaar daarvoor. Dit heeft allemaal te maken met de Mediawet, die volgens Claudia van Zanten van de BBB zal worden herzien. “We gaan deze budgetaanvragen in de toekomst verlagen door te zorgen voor minder omroepen.”
Vorig jaar werd er door Pieter van Geel van het CDA al een rapport uitgebracht, daarin stond dat de publieke omroep op de schop zal moeten en dat het aantal omroepen omlaag zal moeten. “Bij de financiering van de NPO wordt rekening gehouden met het aantal huishoudens in Nederland. Dat is gegroeid, waardoor de budgetaanvragen ook zijn gestegen. Wat BBB betreft gaan we echter door met de bezuinigingen op de publieke omroep”, aldus Claudia van Zanten.
Inmiddels zijn er ook andere partijen die er geen geheim van maken dat er streng gekeken zal moeten worden naar de uitgaven van de publieke omroep. De korting is uiteindelijk uitgekomen op een bedrag van 100 miljoen euro vanaf 2027, een lachertje in Hilversum, want zij hielden al rekening met 200 miljoen euro.