Misleidende snoepjes van Nicolette van Dam uit de schappen gehaald
Misleidende snoepjes van Nicolette van Dam uit de schappen gehaald. Eind 2021 werd het ‘groentesnoep’ al klink bekritiseerd door Foodwatch. Zij beweerden dat de snoepjes misleidend waren. Een woordvoerder van Nicolette bevestigt dat de snoepjes ‘al een tijdje niet meer te krijgen’ zijn.
‘Groentesnoepjes’
Zo’n anderhalf jaar terug bracht Nicolette van Dam ‘groentesnoepjes’ op de markt. Dat zouden een soort gezonde snoepjes moeten zijn, maar die vork blijkt anders in de steel te zitten. Foodwatch noemde het snoep in 2021 al misleidend, omdat er evenveel suiker in zou zitten als in ander snoepwaar.
“Groentesnoepjes klinken te mooi om waar te zijn, en dat is het ook”, stelde Nicole van Gemert, directeur van foodwatch, in december. “Als je wat groentesapconcentraat in je producten wil verwerken, prima. Maar dit product heeft niets te maken met groente en fruit eten en kan zelfs contraproductief werken. Als je toch die schijn wekt is het niet alleen een marketingtruc, maar ook misleidende marketing.”
Snoepjes van Nicolette van Dam uit de schappen gehaald
Een woordvoerder van Nicolette laat nu ook aan het AD weten dat de snoepjes al een tijdje geleden uit de handel zijn gehaald. “Nicolette heeft besloten zich op andere zaken te focussen”, aldus de woordvoerder. Ah, ja. Je zal wel moeten. Arme Nicolette stopte haar ziel en zaligheid in snoepjes die Jan in zijn review overigens nog beoordeelde met een 7 en een 8 in Jan’s Reviews, maar die nu niet meer verkocht mogen worden.
Winnaar ‘het Gouden Windei’
In 2021 kregen de snoepjes van Nicolette zelfs al een bijzondere prijs: het Gouden Windei. En dat is geen prijs die je wil winnen, want het werd uitgereikt aan het ‘meest misleidende product van 2021′. Oeps… Nicolette was het toen al niet eens met de nominatie: “hoewel foodwatch van mening is dat groente en fruit gebruiken een valse marketingtruc van ons is, zijn wij ervan overtuigd dat groente en fruit juist de mooiste ingrediënten zijn om heerlijke producten te maken’, schreef de presentatrice in een reactie aan foodwatch. ‘En dat is geen marketingtruc, maar voor ons simpelweg een feit.’