Yvonne Coldeweijer verloor 25.000 euro: “mega dom idee”
Lening van 25.000 euro
Yvonne Coldeweijer had naar eigen zeggen te vaak naar Sex and the City gekeken en kwam op het idee om net als in de serie designertassen te gaan verhuren. “Ik dacht: dit hebben we in Nederland nog niet”, vertelt Yvonne in een filmpje op haar juicekanaal. “Ik hou van risico’s, dus ik had de bank benaderd en gevraagd om een lening van 25.000 euro.”
“De bank vond mijn idee best wel een goed idee en gaf mij zo dat geld. Met dat geld kocht ik een hele hoop designertassen. Ik kocht Chanel Boy bags, een Hermès-clutch, een YSL Fringe bag … Ik had het helemaal bedacht en ik ging dit gewoon doen.”
Gebroken ketting
Het leek een groot succes te worden. Yvonne stond met haar bedrijf in verschillende bladen en blogs. Het leek op een geweldig idee. Totdat ze bij haar derde boeking een ketting van duizend euro verhuurde. “Ik had het opgestuurd naar een klant, met DPD. Natuurlijk het hoogst verzekerd, aangetekend, alles wat, waar mogelijk was. Dat had ik natuurlijk van tevoren heel goed uitgezocht”, vervolgt Yvonne. “En wat denk je? DPD stuurt deze ketting van duizend euro naar een Zara, dicht bij het huis van die persoon. Dus deze huurder was superlief en die ging zoeken bij de Zara. Kreeg ze uiteindelijk de ketting, maar het was doormidden gebroken!”
Yvonne dacht dat er weinig aan de hand was. “Ik dacht: hier ben ik voor verzekerd, dit moet mijn bedrijf aankunnen. Dus ik aangeklopt bij DPD en die zeggen doodleuk tegen mij: ‘Nee, dat kan niet. Dat is niet verzekerd. Je krijgt 0 euro.’”
“En toen ging ik dus speuren en het bleek heel erg dom te zijn. Het was een risico plan. Geen enkele verzekeraar wilde hierin mee. En toen bedacht ik dat ik echt een mega dom businessidee had.”
Ze besloot alle designertassen te verkopen. “Probeer maar eens in een paar weken je hele tassencollectie te verkopen. Dan ga je erachter komen dat de meeste mensen niet meer willen betalen dan de retailprijs. Dus je gaat echt wel verlies lijden.”