Zware tijden voor Linda de Mol: ‘Programma levert geen geld op’
Zware tijden voor Linda de Mol: ‘Programma levert geen geld op’
Linda de Mol haar ‘succes’ is wel redelijk voorbij. Eindelijk begint de dalende lijn voor de familie de Mol. Zelfs het langlopende succes van “Ik Hou Van Holland”, weet niet meer te scoren. ‘Ik Hou Van Holland’ lijkt zijn hoogtepunt te hebben bereikt, aldus Tina Nijkamp, voormalig zenderbaas van SBS 6. Het nieuwe seizoen kende een slechte start en deze trend heeft zich afgelopen weekend niet hersteld. “Voor Linda lijkt het nieuwe seizoen uit te draaien op een grote teleurstelling. Ik Hou Van Holland scoort zelfs minder dan vorige week: 677 duizend kijkers tegenover 620 duizend kijkers. Dat is zorgelijk. Het programma behaalde slechts een schamele 9,2 procent marktaandeel in de commerciële doelgroep van 25 tot 54 jaar. Het lijkt erop dat dit format definitief zijn beste tijd heeft gehad en dat er waarschijnlijk geld bij moet.”
Als voormalig zenderbaas van SBS 6 weet Tina wat een zo’n programma kost en hoeveel kijkers er nodig zijn om het rendabel te maken. “Met deze kijkcijfers lijkt de return on investment waarschijnlijk negatief. Dit is te weinig voor een dergelijk duur programma. Een aflevering kost vermoedelijk, inclusief de presentatie- en panelledenkosten, tussen de 110.000 en 150.000 euro.”
Andere programma’s
Tegenwoordig kijken de mensen liever naar programma’s als “Een Huis Vol”, vervolgt Tina. “Quizzen voelt misschien in 2024 te kunstmatig en te geproduceerd aan. In deze tijd hebben we behoefte aan gewone en vooral echte en oprechte televisie.” Vroeger waren de grote tv-sterren nog echte ‘personalities‘. Ook André van Duin valt volgens Tina tegen sinds zijn programma “Bij Van Duin op de Achterbank” is verhuisd van vrijdag- naar zaterdagavond. “Het programma is in een kijkcijferdal beland.”