
Ja hoor, daar gaan we weer: Kees Momma, Nederlands meest geliefde autist met een aversie tegen chaos, heeft zijn broodtrommel gepoetst, zijn schema gelamineerd en zijn spullen gepakt. En dit keer meent hij het: Kees vliegt écht uit. Een nieuwe Videoland-docu... ja, alweer een...
Arschloch?
Voor wie onder een steen woont zonder wifi: Kees, de bekenste BN'er op het spectrum ,een cultheld dankzij de documentaire Kees vliegt uit, waarin we kennismaakten met zijn eindeloze strijd tegen herrie, onvoorspelbaarheid en – vooral – alles wat niet op de minuut gepland staat. En sindsdien? Nou, sindsdien is zijn autisme door de makers van die documentaire omgetoverd tot een regelrechte cash cow.
Kees Inc. – autisme met een verdienmodel
Kees is niet zomaar een mens, Kees is inmiddels blijkbaar een merk geworden. We hebben Kees vliegt uit, Kees blijft thuis, Kees neemt een Snickers en nu dus Kees vliegt écht uit. De enige verrassing is dat er nog geen Kees Kalender 2026 is, met quotes uit zijn bekendste video's.
En wie daar het meeste van profiteren? Juist ja, de makers. Want terwijl Kees nog steeds stress krijgt van een scheve placemat, rinkelt bij Videoland de kassa harder dan de bladblazer van zijn buurman.
Drama incoming
In deze nieuwe docu zien we hoe Kees eindelijk écht het ouderlijk nest verlaat. Zijn moeder Henriëtte – een soort moederkloek met een streepje borderline – is er kapot van. Zij wil Kees het liefst tot haar dood bij zich houden, terwijl Kees langzaam beseft dat zelfstandig wonen betekent dat je zélf de thermostaat moet instellen en er geen moeder is die z’n boekenkast afstoft
Open uitnodiging aan kees zelf
En trouwens, laten we meteen even gebruik maken van dit moment om een officiële uitnodiging te doen aan Kees zelf: Kees, je bent van harte welkom bij Roddelpraat. Echt waar. We hebben geen bladblazers, geen wiebelende placemats en we houden ons keurig aan het draaiboek.