Jan Roos: “Toen werd ik een beetje nat”
Jan Roos: “Toen werd ik een beetje nat”
Maar om succesvol op internet een artikel te plaatsen moet je hem wel kunnen verkopen. Een pakkende titel is vaak een prima lokkertje om mensen te trekken om verder te lezen. In die kop moet je het dan vaak een beetje aanzetten. Liever gezegd, je moet verschrikkelijk overdrijven. Wat het beste werkt zijn onderwerpen die mensen nieuwsgierig maken. En laten we eerlijk zijn, dat is voor mannen vaak naakt en seks. En voor vrouwen wellicht ook. Dus je maakt het dan een beetje spannend. Je kondigt iets bloots aan of zegt iets met seks te gaan vertellen en hoepla, vooral kerels, klikken massaal op je stukje. Clickbait heet dat. Oftewel, ze zitten aan je haakje.
“En laten we eerlijk zijn, dat is voor mannen vaak naakt en seks”
Maar je kan ook overdrijven. Toen ik vanmorgen wakker werd ging ik even overal en nergens nieuws vandaan halen. Dat vind ik prettig. Zo kom ik ook op Telegraaf.nl om eens te zien wat ze voor verhalen hebben. Mijn oog viel op een filmpje over een fotoshoot van een sexy boerin. Dat hebben ze wel vaker. Meestal zijn dat best knappe grietjes die in het hooi zich laten fotograferen voor een of andere kalender.
De dienstdoende redacteur tikte de titel Sexy boerin eerlijk: Toen werd ik een beetje nat. Ja, wat denk je dan? Dan gaat toch iedere vent zo snel mogelijk naar dat stukje toe. Een mooie jonge dame die zegt dat ze een beetje nat wordt. Wat is dat nou voor gedoe. Hop, aanklikken die handel. Terwijl ik zat te wachten op het verhaal waarbij die meid ging vertellen waar ze nou zo’n doorweekt broekje van krijgt ging het godverju over een plantenspuit waarmee haar shirtje een beetje vochtig werd gemaakt. Dit is geen ckickbait meer, dit is gewoon mannen martelen.