De Reclame Code Commissie (RCC) heeft hun slag weer geslagen. Monica Geuze en Enzo Knol op hun vingers getikt wegens foute reclame. Beiden maakte dezelfde fouten in hun vlogs. Wel ging het over andere bedrijven waar ze reclame voor maakte.
Sluikreclame
De regels van tegenwoordig wat betreft reclame zijn zeer streng. Dit keer krijgt Monica een slag met de stok, omdat ze haar parfum had gepromoot in haar vlog zonder te vermelden dat het een reclame was. Volgens de Mediawet is dat verboden. In de uitspraak staat: “De Commissie beveelt beide verweerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.”
Inmiddels staat de gesponsorde samenwerking wel in het bijschrift van de bewuste vlog. Niemand is in hoger beroep gegaan. Op zich kreeg ze ook alleen maar een waarschuwing, dus wat maakt het uit. Ze zal zelf ook wel geweten hebben dat ze fout zat. Ze was niet de enige. Enzo Knol heeft namelijk ook een corrigerende tik gehad.
Nieuwe Mediawet
In zijn eigen vlog maakte Enzo zich meerdere keren schuldig aan sluikreclame voor Sunshower. Dat stelt de commissie althans. Zowel Knol als Sunshower mogen op deze manier ook weer geen reclame maken.
De nieuwe Mediawet ging 1 november 2020 in. Sindsdien kan RCC sluikreclame op sociale media handhaven. Daarom kunnen influencers nu bestraft worden wanneer ze niet expliciet benoemen dat iets in de content een reclame is. Wel wordt de beoordeling vanuit de commissie alleen maar uitgevoerd wanneer daar klachten over zijn binnen gekomen. Schijnbaar was dit hier dus het geval met Monica en Enzo.
Klachten ingediend
Bij Monica en Enzo zijn de klachten ingediend door oud-docent marketing Max Kohnstamm. Waarom hij zichzelf benoemde tot handhaver van de Mediawet, weet niemand, maar hij heeft al eerder klachten ingediend over zowel Monica Geuze als Anna Nooshin. Ach, man. Ga eens even een leven zoeken.
Nog geen reacties