Cancelcultuur
Tegenwoordig worden mensen om de haverklap gecanceld. Je hoeft maar verkeerd te hoesten en je hangt, dit geldt niet alleen voor bekende figuren, maar ook voor merken. Als merk moet je heel erg oppassen met reclames en uitlatingen die je doet, niks kan natuurlijk meer tegenwoordig.
Als een aantal merken zijn hier de dupe van geworden. Hierbij kun je denken aan de winkel ZARA. Zij hadden een reclame gepubliceerd waar een model te zien was met witte lijkzakken. Veel mensen zagen dit als link met de oorlog tussen Israël en Palestina. Veel mensen besloten – voor nu – niks meer te kopen bij de winkel en massaal hun pakketjes terug te sturen. De winkel is een hotspot voor de linkse Amsterdamse Anne-Fleurs, dus lang zal het nu duren voordat ze gewoon weer bij hun favoriete winkel bestellen.
Rico Verhoeven onder vuur door volgers: ‘Je keurt kindermisbruik goed!’
Een ander merk dat in de afgelopen tijd gecanceld is, is Balenciaga. Zij maakten een verontrustende reclame, die ook absoluut niet in goede aarde viel. Het ging om een meisje in een hele nare setting met bondage waar we niet al te veel uitspraken over zullen doen. De fotograaf kreeg doodsbedreiging en over de hele wereld werd het merk de grond ingeboord.
Maar zoals wel vaker het geval is, is het cancelen nog sneller voorbij dan dat het kwam. Zo ook voor Rico Verhoeven blijkt maar weer. Hij trok namelijk vol trots een shirt van Balenciaga aan, tot grote ergernis van zijn volgers. ‘Iedereen die dit heeft geliked keurt kindermisbruik goed, tja, geld en dure spullen en uiterlijk vertoon gaan boven empathie en integriteit’, schrijft iemand. ‘Je doet dit niet als bekend figuur’, schrift een ander. ‘Je hebt ook nog een soort van rol voor de jeugd.’ Op veel positieve reacties kan hij in ieder geval niet rekenen.
1 reactie
Dit figuur vindt alles goed, zo lang hij maar in de media verschijnt. En ook nu weer is ie in the picture, precies wat ie wilt.